Παρασκευή 19 Ιουλίου 2024

Σούπερ μάρκετ: 10% πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης οι τιμές των τυποποιημένων προϊόντων

 

Υψηλότερες κατά μέσο όρο 10% είναι σε σύγκριση με την ευρωζώνη οι τιμές στην Ελλάδα στα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Σύμφωνα με την ΤτΕ, οι διαφορές των τιμών μεταξύ της Ελλάδος και των άλλων χωρών έχουν μειωθεί σημαντικά από το 2011, ωστόσο η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ.

Οι τσουχτερές τιμές στα σούπερ μάρκετ έρχονται την ώρα που οι μισθοί παραμένουν πολύ χαμηλότερα του μέσου όρου, με την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων να είναι η δεύτερη πιο αδύναμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά.

Όπως αναφέρει στην έκθεση της η ΤτΕ, οι εισαγόμενες πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών έχουν μειώσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, η οποία σταδιακά αποκαθίσταται αφενός με την αύξηση των μισθών και αφετέρου με την σταδιακή μείωση του πληθωρισμού τους τελευταίους μήνες. Πέραν του πληθωρισμού, ωστόσο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται και στις διαφορές των τιμών μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης, οι οποίες εξακολουθούν να είναι σημαντικές, παρά την απουσία εμπορικών περιορισμών και την εξάλειψη των διακυμάνσεων της συναλλαγματικής ισοτιμίας, ενώ διάφορες έρευνες καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα είναι μεταξύ των ακριβότερων χωρών σε αγαθά όπως το βρεφικό γάλα και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων.

Η μελέτη ερευνά την εξέλιξη και την επιμονή των διαφορών των τιμών, εστιάζοντας σε 41 κατηγορίες τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων σουπερ μάρκετ και συγκρίνοντας τις τιμές στην Ελλάδα με τις τιμές σε εννέα άλλες χώρες της ευρωζώνης. Με βάση τις εκτιμήσεις προηγούμενης μελέτης της Τράπεζας της Ελλάδος, η τελική (μοναδιαία) τιμή στο ράφι ενός τυποποιημένου επώνυμου προϊόντος σουπερμάρκετ σε μια χώρα εξαρτάται από τέσσερις παράγοντες:

    το βαθμό συγκέντρωσης της αγοράς των προμηθευτών,
    τη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων (σουπερ μάρκετ),
    τις συνήθειες των καταναλωτών,
    άλλες μεταβλητές όπως ΦΠΑ, μισθοί, ενοίκια, ανεργία, κατά κεφαλήν εισόδημα κ.ά.

Σημειώνεται από την ΤτΕ ότι, όσον αφορά την μεθοδολογία, οι εκτιμήσεις της επίδρασης αυτών των παραγόντων στις τιμές έγιναν με τη χρήση δεδομένων με υψηλό επίπεδο ανάλυσης για τιμές και ποσότητες λιανικής της περιόδου 2009-2011. Στη συνέχεια, το επίπεδο των τιμών το 2023 για την Ελλάδα και τις άλλες χώρες εκτιμήθηκε προσεγγιστικά με τη χρήση αντίστοιχων δεικτών τιμών καταναλωτή.


ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr