Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024

Ηλεκτρικός: Εκτροχιασμός για την ανακαίνιση – αναβάθμιση 14 συρμών – «Καμίνι» τα βαγόνια, μεγάλες οι καθυστερήσεις

 Ηλεκτρικός: Εκτροχιασμός για την ανακαίνιση – αναβάθμιση 14 συρμών – «Καμίνι» τα βαγόνια, μεγάλες οι καθυστερήσεις

Σε… χρονικό αδιέξοδο βρίσκεται, τουλάχιστον μέχρι τώρα, η διαδικασία ανακαίνισης – αναβάθμισης των συρμών της Γραμμής 1, του γνωστού μας Ηλεκτρικού που κάνει τη διαδρομή Πειραιάς – Κηφισιά, διασχίζοντας μερικές από τις πιο κεντρικές περιοχές της πρωτεύουσας, από το Μοσχάτο, την Καλλιθέα τον Ταύρο, τα Πετράλωνα, το Μοναστηράκι και την Ομόνοια, έως τη Βικτώρια, τα Πατήσια, τη Ν. Ιωνία, το Νέο Ηράκλειο κ.α..

Όπως προκύπτει και από πρόσφατη ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η αναβάθμιση των 14 συρμών του Ηλεκτρικού, ηλικίας 40 ετών, 8ης παραλαβής, έργο που μπορεί να επαναφέρει σε κυκλοφορία ακόμη και 7 – 8 συρμούς που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, πηγαίνει πίσω ενώ θεωρητικά θα έπρεπε ήδη να έχουν γίνει βήματα προόδου από τον ανάδοχο, έναν Ισπανικό όμιλο.

Η εταιρεία Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) είναι αυτή που κέρδισε την σχετική σύμβαση άνω των 65 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο ιδιώτης ζητούσε επικαιροποιήσεις προϋπολογισμού και χρονοδιαγραμμάτων, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) ανέλαβε διάφορες πρωτοβουλίες, υπήρξαν πισωγυρίσματα με το Ελεγκτικό Συνέδριο που δεν έδινε το «πράσινο φως» για επιπλέον αύξηση προϋπολογισμούς, και πλέον αναμένεται η κατάληξη των ζυμώσεων.

Που σημαίνει, ότι μέχρι σήμερα «δεν είμαστε εκεί που θα έπρεπε να είμαστε ως προς αυτή τη σύμβαση της ΣΤΑΣΥ με τον ιδιώτη από την Ισπανία», όπως λέει και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος.

Με τις βλάβες στα βαγόνια, στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, τον ανεπαρκή ή και ανύπαρκτο σε μερικούς συρμούς κλιματισμό κ.α., να κάνουν δύσκολη έως ανυπόφορη κάποιες φορές τη χρήση του μέσου για τους πολίτες.

Μάλιστα, ενώ κανονικά, όπως αναφέρουν οι αρμόδιοι, θα έπρεπε στον Ηλεκτρικό να κυκλοφορούν δύο ντουζίνες συρμοί, εντούτοις, τους πολίτες εξυπηρετούν μάξιμουμ 19, ιδίως τις ώρες αιχμής, με καθυστερήσεις στη συχνότητα δρομολογίων.

Μάλιστα, η ΣΤΑΣΥ «μετέφερε» 4 παλιούς συρμούς του Μετρό για να ενισχύουν τον Ηλεκτρικό, που όμως δεν λύνουν το πρόβλημα ενώ δεν έχουν κλιματισμό, άρα, κανονικά είναι προς απόσυρση. Γιατί η πραγματικότητα είναι ότι μερικές φορές στον Ηλεκτρικό οι θερμοκρασίες είναι υψηλές και θυμίζουν «καμίνι».

Πάντως, η διαδικασία είχε ήδη σημειώσει καθυστερήσεις και λόγω αδυναμίας συνεννόησης των Ισπανών με ντόπιο υπεργολάβο, στο εργοστάσιο του οποίου, στον Βόλο, θα γίνονταν οι απαραίτητες εργασίες.

Και μπορεί να αναζητήθηκε νέος συνεργάτης, ωστόσο, οι Ισπανοί, όπως είπαμε, δεν ήταν άμοιροι ευθυνών. Αυτό, καθώς μπήκαν σε μια διαδικασία αιτημάτων που κατά βάση αφορούσαν σε αιτήματα για αναθεωρήσεις προϋπολογισμού (προς τα πάνω) και χρονοδιαγράμματος (για το μέλλον), κι ενώ υποτίθεται μέσα στο καλοκαίρι (τον Ιούλιο) θα έπρεπε η ΣΤΑΣΥ να έχει στα χέρια της το πρώτο βαγόνι – «πιλότο», ώστε να γίνει η απαραίτητη αξιολόγηση.

Βέβαια, η παράδοση του πρώτου ανακαινισμένου συρμού προβλέπονταν για το 2025. Πλέον, το Ελεγκτικό Συνέδριο καλείται να βγάλει ετυμηγορία τόσο για το ύψος της σύμβασης όσο και για το χρονοδιάγραμμα, δηλαδή αν ικανοποιηθούν τα αιτήματα των Ισπανών για επιπλέον χρήματα και περισσότερο χρόνο, άγνωστο… πόσα και πόσο.  

Τι έχει προηγηθεί; Η αρχική σύμβαση είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022. Όμως, στα τέλη 2023, η ΣΤΑΣΥ αποδέχθηκε αίτημα του αναδόχου για αναπροσαρμογή του συνολικού συμβατικού τιμήματος κατά σχεδόν 9%, δηλαδή κατά 6 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, αλλά και παράταση των χρόνων τμηματικής παράδοσης του έργου.

Με βάση τα νέα χρονοδιαγράμματα, η παραλαβή του πρώτου αναβαθμισμένου συρμού τοποθετήθηκε για τον Φεβρουάριο του 2025. Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν πείστηκε για τις αναθεωρήσεις κόστους και χρόνου, έτσι για την ώρα η σύμβαση είναι «μπλοκαρισμένη».


ΠΗΓΗ: newsit.gr